onsdag 23 februari 2011

Moln tröjja



Här är första tröjjan jag sytt, ni får se den in action på Milo, som älskar att klä ut (upp?) sig :)
Mönstret kommer från en bok jag lånat på bibblan som heter Sy Enkla barnkläder. Såhär ser den ut:

Om det sedan var så enkelt vet jag inte, men det beror kanske på vem som syr. Framförallt hade jag jätteproblem med halsmudden och att sy på den bra. Tyckte att det mönstret angav var alldeles för kort, hur mycket jag än sträckte och drog... Fick sprätta av den säkert 4 gånger. Så nu vill jag ha tips på, hur vet man hur mycket/lång mudd man behöver? Hur syr ni fast den på ett smidigt sätt? Kan man mäta upp det på något sätt innan? Inte kul när man sytt nästan hela och upptäcker att det inte räcker till... För övrigt blev tröjjan väldigt bred, jag efterlyser att mönster på en enkel tröjja som är lite mer smal i modellen och inte så pösig.

Mönster: Sy Enkla Barnkläder av Elmberg
Tyg: Molntyg från jnydesign + turkos mudd

1 kommentar:

  1. Nåt tips på bra mönster till tröja sitter jag inte på dock, men med halsmudden är det som med allt annat; man lär sig hela tiden! Ett tips är att titta på sysidan.se, där finns en hel massa tips om hur man syr halsmudd (och om allt annat också). Lycka till! :)

    SvaraRadera